Psychologie home office aneb jak pracovat z domova a nezbláznit se

Kéž bych dělal z domova. Tuto větu si asi někdy říkal každý z nás. Není se čemu divit. Denní chléb většiny Čechů v zaměstnaneckém poměrů je stejný. Despotické křičení šéfa, neutuchající tlachání kolegů a nepříjemný ruch kanceláře, při němž se těžko lze soustředit. Ale i home office má svá úskalí. Vyžaduje totiž mnohem větší disciplínu, než klasická osmihodinovka pod přísným dohledem nadřízeného. To je paradoxní, ale zcela logické. Psychologie práce z domova nám najde odpověď. 

Psychologické aspekty práce z domova 

Ono to hrozně svádí. Nenastavíte si budík a vstanete zkrátka tehdy, až se vzbudíte. Při ranní kávě si v klidu stihnete přečíst denní tisk.

noviny
noviny

A poté i nejčerstvější zprávy na internetu. Proč ne, čas vás přece netlačí. Zapnete služební počítač a jako kulisu si pustíte televizi, ať se necítíte tak sami. Zrovna opakují Ordinaci, kterou jste včera nestihli. Z pracovních důvodů, samozřejmě. Tak se alespoň jedním okem podíváte, co nového u Čestmíra Mázla.  

Ach, ti proradní scénáristi! Proč jen jsou tak dobří? Děj vymysleli natolik napínavý, že vás vtáhne a nepustí. Od televize v tuto chvíli zkrátka nelze odtrhnout oči. V tom nejlepším však přijde střih, obrazovka zčerná a Meki Žbirka vás během závěrečných titulků ubezpečí, že jeho svět je i váš. Skvělé. S tímto vědomím začnete konečně pracovat, když k vám radostně přicupitá vítaný společník. Vstanete, rozněžníte se a pohladíte ho. A odměníte jej pamlskem. Nehledě na to, zdali jde o pejska, kočku nebo dítě.  

Tak a šup zas do práce. Hodinka uběhne jako voda a vy se už pomalu dostáváte do tempa. Úkoly pomalu mizí, ale pak to přijde. Telefonát od kamaráda/kamarádky a spontánní pozvání na oběd. Nebo kávu. Čas vás stále nijak nelimituje, takže nabídku přijmete. Po návratu a zkontrolování hodin však následuje zděšení: „Čeká mě večerní směna“. Tu premiérovou Růžovou zahradu tak opět nestihnete… 

Žít v práci nebo pracovat z domova? Optikou selského rozumu není co řešit. Paradigmatem srdce to samé. Z hlediska psychologie je ale práce z domova riskantní. Proto byste měli dodržovat 4 nejdůležitější zásady psychologie práce z domova.

1) Mějte podrobný plán 

Klíčovým faktorem k úspěšné práci z domova je efektivní time management. Musíte si jasně určit, kdy budete pracovat. Dbejte při tom zejména na tyto faktory:

  • Objem práce 
  • Kdy se vám lépe pracuje? Jste ranní ptáče či noční pták? Určitě znáte váš biorytmus. Poslouchejte ho. 
  • Staráte se o dítě, zvíře nebo nemocného člena rodiny? Přizpůsobte svůj program i jejich potřebám 
  • Máte nějaké jiné povinnosti? Musíte žehlit, prát nebo vyzvedávat ratolesti ze školy či sportovních kroužků? Uzpůsobte tomu svůj harmonogram.
  • Jaký denní rozvrh má váš partner? Můžete na něj delegovat některé povinnosti? 

2) Informujte o časovém plánu vaše okolí 

Řekněte rodině o vaší pracovní době. To, že jste doma, ještě neznamená, že máte volno. Dejte jim taktně najevo, že během času určeného pro práci se jim zkrátka nemůžete věnova

3) Určete si pracovní prostory 

Vím. Pracovat z tepla domova je to, oč jste tak dlouho usilovali.  Proč se tedy zavírat někam do kutlochu? Inu, i kuchyň nebo obývák si mnohdy coby „open space“ nezadá s ruchem kancelářského prostředí.  Ideální pro domácí pracovní prostředí bývá nějaká menší a klidná místnůstka, kde jsou dveře. Mít možnost si zavřít je základ úspěchu, ale existuje ještě několik podpůrných pravidel: 

  • Vysvětlete partnerovi, dětem či spolubydlícím, že vaše pracovní místo neslouží k odpočinku, ale výdělečné činnosti. 
  • Přizpůsobte si pracovnu tak, aby vám maximálně vyhovovala. Chce přece mít klid a komfort.
  • Pokud máte pracovní prostředky vypůjčené od zaměstnavatele, používejte je pouze k práci. 

4) Uchovejte si sociální kontakty 

Home office vám uleví od otravného dojíždění, cestování MHD i povinnému naslouchání největší firemní drbny. To je sice hezké, ale zároveň zrádné. Práce z domova přináší méně důvodů chodit do společnosti, což po jisté době může vést k úpadku sociálního kontaktu a sníženému sebevědomí. 

  • Běžte občas mezi lidi, udržujte si sociální kontakt s přáteli i oblíbenými kolegy 
  • Využívejte k sociální interakci externí prostory. Máte home office, tak si návštěvy nemusíte zvát „do práce“. Skočte s nimi raději na kávu, víno nebo pivo přímo ke zdroji. 
  • Sportujte, navštěvujte divadlo, galerie nebo kinosály. Vezměte každý den po práci psa a vyčistěte si hlavu na procházce v lese.  
  • Čas od času si vezměte práci do kavárny. Změníte prostředí, budete mezi lidmi a přitom v klidu. 
  • Znáte ještě někoho, kdo pracuje z domova? Domluvte se a udělejte si někdy navzájem společnost.  

Máte nějaké vlastní tipy na úspěšnou práci z domova? Podělte s námi. 

P.S. Autor článku dlouhodobě zažívá radosti i strasti home office, dodržuje výše uvedená pravidla a zatím se stále těší relativně dobrému psychickému zdraví. A psychologii práce z domova miluje. Dává mu totiž neprůstřelné důvody k pravidelným návštěvám společenského zařízení

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *