Co nás naučila pandemie o práci z domova?

práce

Koronavirová krize je pomalu, ale jistě za námi, takže nastává čas rekapitulovat. A to i v otázce home office. Jaké poznatky nám o práci z domova přinesla karanténa a co si z nich můžeme vzít do budoucna?

Výchozí situace

Do koronavirové krize využívala práci z domova asi pětina zaměstnanců, a to pouze u práce, kde jsou k tomu předpoklady. V cca 60 % případů poskytovali zaměstnavatelé možnost pracovat z domova, 40 % zaměstnavatelů tuto formu práce neumožňovali.

Zdroj: https://echo24.cz/a/S8NxK/karantena-odhalila-nedostatky-home-office-bojuji-hlavne-rodiny-s-detmi

Efektivita

„Z analýzy mezi klienty jsme zjistili, že v březnu klesla produktivita zaměstnanců zhruba o desetinu. Efektivita v dubnu nadále klesala, a to v průměru o třetinu proti běžnému stavu,“ uvedl partner poradenské společnosti Moore Czech Republic Petr Kymlička. Důvodem je zejména to, že na home office se musely přesunout celé týmy bez ohledu na to, zda byla jejich činnost pro tento způsob práce vhodná.

Manažer náboru a marketingu ManpowerGroup Jiří Halbrštát, vysvětluje, proč se v našem prostředí nedalo okamžitě přejít na režim home office.

„Mnoho lidí má ještě stále na pracovišti pevné počítače, většina firem nemá vzdálené zabezpečené přístupy do interních systémů, nemají nástroje na řízení vzdálené práce. A v mnoha kancelářských profesích ještě stále nedošlo k plné digitalizaci agendy, pro práci jsou tak často nutné papírové podklady a jejich fyzický přenos mezi pracovišti nebo ve vztahu se zákazníky.“

Některé firmy v Česku už ale potvrzují, že se jim práce z domova osvědčila. Podle ředitelky centra podnikových služeb SAP Services Ivety Chválové je částečná práce z domova v SAP Services běžně využívána většinou zaměstnanců i za běžného stavu. „Vliv na efektivitu práce ani teď nevidíme, procesy jsme po obsahové stránce měnit nemuseli a většinu z nich lze vykonávat i na dálku,“ konstatuje.

Mnoho zaměstnanců firmy tak už před karanténou dojížděli do kanceláří jen jednou za týden, protože náplň jejich práce nutně nevyžaduje fyzickou přítomnost v kanceláři. „Jejich pracovní nasazení a výkon jsou totožné jako u všech ostatních kolegů,“ dodává ředitelka s tím, že po vypuknutí pandemie přesunuli 95 procent z celkových 1300 zaměstnanců na práci z domova.

A podobnou zkušenost potvrzuje i ředitel asociace ABSL Jonathan Appleton. „Firmy z oboru podnikových služeb nabízely svým zaměstnancům možnost alespoň částečné práce z domova už před vypuknutím pandemie, a tak v době nouzového stavu a karantény díky tomu byly schopny prakticky ze dne na den převést přes 90 procent svých lidí na home office, a zachovat plynulý a nepřerušený provoz. Do budoucna se dá očekávat, že firmy začnou více uvažovat o flexibilním uspořádání kanceláří, například o sdílení pracovních míst s tím, že vždy část pracovníků bude v kanceláři a část na home office,“ míní.

Americká internetová společnost Twitter oznámila, že dovolí zaměstnancům, jejichž činnost to umožňuje, aby trvale pracovali z domova. Rozhodnutí podniku je podle agentury Reuters ukázkou bezprecedentních změn v kultuře práce, které přináší koronavirová krize.

Zdroj: https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/3096716-zkusenost-s-home-office-se-vyrazne-lisi-pruzkum-v-cesku-naznacil-pokles

Pracovní návyky a zlozvyky

Zajímavý pohled na tuto situaci přináší průzkum společnosti Kaspersky „Jak COVID-19 změnil pracovní návyky“. V něm například polovina (51 procent) lidí pracujících z domova přiznala, že častěji navštěvuje pornostránky.

Až 18 procent dotázaných k tomu dokonce využívá přímo firemní zařízení. Osobní zařízení, na kterých vyřizují i pracovní agendu, využívá ke sledování pornografického obsahu 33 procent respondentů.

Téměř polovina (49 procent) také připouští, že v rámci home office častěji používá soukromý e-mail. Na pracovních zařízeních také zaměstnanci v 38 procentech případů využívají různé platformy pro zasílání zpráv, které jim neschválilo firemní IT oddělení.

Zdroj: https://www.denik.cz/z_domova/koronavirus-zamestnanci-porno2020.html

Osobnostní návyky a zlozvyky

Velmi mě zaujal názor psycholožky Ivy Moravcové, která působí i jako performance koučka pro nejrůznější firmy. Ta popsala, jak ji překvapila jedna konzultace s klientem, jenž zrovna pracoval z domova. Dejme ji slovo.

„Objevil se přede mnou v pyžamu, rozcuchaný, neupravený. Nejdříve jsem si myslela, že ze slušnosti nechtěl zrušit schůzku, když je nemocný, ale záhy jsem zjistila, že je to jeho styl home officu.

Situace mne natolik zaujala, že jsem doslova utekla od tématu, které jsme spolu měli řešit, a začala zjišťovat, jak jeho den funguje. Znali jsme se dlouho, měli jsme dobrý vztah, proto byl velmi otevřený a vcelku ochotně vyprávěl, jak doma celý den prožije:

  1. Po probuzení velkoryse přeskočil osobní hygienu.
  2. Narychlo poskládané úlovky z lednice si na talíři odnesl přímo na pracovní stůl, kde se pokoušel sladit práci a jídlo, a zbytky mu zůstaly na stole až do odpoledních hodin, kdy jsme měli Skype schůzku.
  3. Prozradil mi, že když se mu stahují dlouho nějaké soubory v PC, tak to využije a jde si lehnout do postele nebo si zapne TV – vnímal to jako úžasný benefit.“

Zdroj: https://www.forbes.cz/jak-zit-a-prezit-v-karantene-nepracuj-v-pyzamu/

Co si z toho vzít?

I. Technologický pokrok a přesun k digitalizaci

Pandemie ukázala, že by firmy měly do budoucna začít digitalizovat vše, co bude možné, aby její zaměstnanci byli co nejméně závislí na přítomnosti v kanceláři. Ze statistik a analýz totiž jasně vyplývá, že potom může být práce z domova opravdu efektivní. A to jak v běžném režimu, tak i v během krize.

“Je důležité, aby všichni měli stabilní připojení k internetu, zabezpečili všechna pracovní data skrze VPN a zálohovali do cloudu. Předejdou tak ztrátě dat v případě výpadku techniky v domácím prostředí nebo v případě hackerských útoků. Aktuální situace pravděpodobně přinese dlouhodobější změnu v pracovním prostředí a mnoho firem čeká změna směrem k digitalizaci či úplné digitální transformaci. Proto je dobré se připravit,” radí Petr Loužecký, ředitel cloudových systémů v Algotech.

Zdroj: https://www.nejbusiness.cz/zpravy/2020-04-29-mesic-homeoffice-zkusenosti-ceskych-it-firem

II. Profesionalismus a větší koncentrace

Nezbytným základem pro efektivní práci z domova je přizpůsobení činnosti tomu, aby šla vykonávat i mimo kancelář, poskytnutí veškeré potřebné technologie a nastavení jednoznačných vnitřních procesů firmy, kdy bude nadřízení i podřízený přesně vědět, jak postupovat při home office. Spolu s tím je ale nutný i input ze strany zaměstnance, který si musí uvědomit, že pracovat doma neznamená polevit, naopak – home office prověří naši schopnost sebekázně, sebeřízení a disciplíny. A přizpůsobit tomu nejen pracovní morálku, ale třeba i outfit, který by měl alespoň částečně navozovat běžný pracovní den a tím i návyky s ním spojené.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *